kalorier

Betydningen av kalorier og hva de gjør med kroppen vår

Kalorier er en måleenhet som brukes til å måle mengden energi som en matvare gir. De beregnes ved å multiplisere antall kilokalorier i en matvare med antall gram i den varen.

Kaloriene i matvarer kan beregnes ved å multiplisere antall kilokalorier i en vare med antall gram i varen. For eksempel, hvis du har 100 gram frokostblanding, vil det gi deg 400 kalorier.

Hva er kalorier?

Kalori er en enhet av energi. Den beskriver mengden energi som kreves for å heve temperaturen på 1 kilo vann med 1 grad Celsius.

Ordet kalori kommer fra latin for varme, ‘kalori’.

I ernæring brukes kalorier ofte som et mål på hvor mye energi noen bruker i løpet av en dag.

Matvarer som inneholder kalorier kalles «kalori-tett mat».

Hvordan finner jeg ut hvor mange kalorier jeg trenger hver dag?

For å finne ut hvor mange kalorier du trenger per dag, er det viktig å beregne din basalmetabolske hastighet (BMR). BMR er antallet kalorier du ville forbrennt hvis du skulle ligge i sengen hele dagen.

Denne beregningen kan gjøres ved å bruke Harris Benedict Formula, som tar hensyn til din alder, kjønn og høyde.

Den beregner deretter antall kalorier du bør konsumere hver dag.

Hva er fordelene med å telle og administrere kaloriene mine bedre?

Å telle og administrere kaloriene dine er en fin måte å gå ned i vekt på. Det hjelper deg å forstå hvor mange kalorier du bruker og hvor mange kalorier du brenner av.

Å telle kaloriinntak kan være en vanskelig oppgave, og det er lett å gjøre feil. Imidlertid er det mange verktøy som kan hjelpe med denne prosessen. Noen bruker apper, andre bruker nettsteder (se Arono.no) eller til og med papirdagbøker for å spore matinntaket. Det viktigste er at det er noe du liker å gjøre slik at det ikke føles som jobb.

Sannheten om sukker

Sannheten om sukker er at det ikke bare er en last, men en alvorlig helserisiko. Det har vært knyttet til diabetes, hjertesykdom og fedme.

Sukker er i nesten alle bearbeidede matvarer du kan finne. Mange mennesker tror at den eneste måten å få sukker på er gjennom godteri eller frokostblanding. Men dette kunne ikke være lenger fra sannheten. Sukker er i alt fra brød til tomatsaus og til og med melk har litt sukker i seg.

Får vi i oss for mye protein?

Protein er et makronæringsstoff som er avgjørende for at kroppen vår skal fungere ordentlig. Det er byggesteinene til celler, muskler og andre vitale organer.

Den anbefalte mengden proteininntak for voksne er 56 g per dag, men noen mennesker får for mye protein fra kosten og dette kan føre til helseproblemer som gikt, nyrestein og leversykdom.

Noen mennesker får kanskje ikke i seg nok protein fordi de ikke spiser nok mat, eller de spiser et vegetarisk eller vegansk kosthold som har lave mengder protein.

Previous Article

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.